duminică, 6 ianuarie 2013

CUM ACȚIONEAZĂ UN COACH - MEDITATOR ? (i)


CUM ACȚIONEAZĂ UN COACH - MEDITATOR ?
(i) Cum sǎ-i ȋnveţi pe oameni/clienţi sǎ pescuiascǎ ?


Ce ȋnseamnǎ coach-meditator (Learning Coach) sau Ȋndrumǎtor ?

            Ȋn calitatea mea de coach-meditator te ajut:
sǎ dobȃndeşti adevǎrul lucrurilor nu de la mine, ci din eul tǎu lǎuntric, stimulat de cǎtre mine;
sǎ ȋnveţi despre tine, despre munca ta, despre activitǎţile tale, despre cariera ta, despre echipa ta sau despre echipa din care faci parte, despre organizaţia ta sau despre organizaţia din care faci parte, despre sistemele din care faci parte;
sǎ-ţi ȋmbunǎtǎţeşti performanţele;
sǎ conştietizezi talentele, abilitǎţile, darurile tale cele mai benefice pentru tine şi pentru cei din jurul tǎu, iar pe mai departe sǎ conştietizezi care este vocaţia ta, misiunea ta divinǎ/personalǎ, menirea ta ȋn aceastǎ viaţǎ (sau misiunile tale);
sǎ-ţi asumi responsabilitǎţile necesare pentru expresia deplinǎ a potenţialului tǎu;
sǎ-ţi rezolvi problemele cu care te confrunţi;
sǎ ieşi dintr-o anumitǎ situaţie sau dintr-un anumit impas;
sǎ-ţi ȋndeplineşti obiectivele şi visurile tale, şi sǎ-ţi transformi dorinţele tale ȋn realitate, spre Binele tǎu Suprem, ȋn acord cu Voinţa Divinǎ;
sǎ conştietizezi/sǎ hotǎrǎşti ce aspecte din comportamentul tǎu/obiceiuri sǎ pǎstrezi, pe care sǎ le accentuezi şi pe care sǎ le schimbi;
sǎ ȋnveţi despre ȋndrumare ca atare, sǎ ȋnţelegi procesele, conceptele şi instrumentele folosite, atȃt pentru tine ȋnsuţi, cȃt şi pentru alţii, fǎrǎ ca sǎ mai fie nevoie ca eu sǎ fiu de faţǎ.
            Ca sǎ folosesc o metaforǎ, misiunea mea este sǎ te ajut sǎ prinzi peşte şi sǎ pescuieşti ȋn acelaşi timp.


De ce ai veni la mine ?  De ce ai avea nevoie de un coach ?  De ce ai vrea un coach ?

            Majoritatea celor care merg la un coach/ȋndrumǎtor au o problemǎ anume la care vor sǎ lucreze, un obiectiv de atins, o dorinţǎ pe care sǎ o transforme ȋn realitate. Uneori merg din proprie iniţiativǎ, alteori sunt trimişi de cǎtre un şef sau de cei de la resurse umane, pentru un “reglaj fin”. Desigur adolescenţii merg din proprie iniţiativǎ sau sunt trimişi de cǎtre un pǎrinte, sau un profesor/diriginte.
            Dupǎ ce aflu motivul iniţial pentru care ai venit la mine, ȋncep prin a-mi clarifica metoda de coaching/ȋndrumare şi ȋţi spun cam aşa: “Coaching-ul/ȋndrumarea este un proces interactiv şi organic, care se concentreazǎ pe tine, pe interesele tale, pe problemele şi ȋntrebǎrile tale. Nu rǎspund la ȋntrebǎri ȋn locul tǎu, dar te ajut sǎ gǎseşti rǎspunsul sau rǎspunsurile. Pe parcurs ȋţi prezint unele procese şi concepte practice de self-coaching/auto-ȋndrumare, pe care sǎ le foloseşti pentru tine şi pentru alţii. Ȋţi adresez ȋntrebǎri deschise şi ȋntrebǎri de clarificare. Din cȃnd ȋn cȃnd ȋţi contest modul de a gȃndi şi ȋţi cer sǎ ȋţi revizuieşti ideile preconcepute. Pornesc de la premisa cǎ numai tu ştii de fapt ce este mai bine pentru tine şi te acompaniez ca sǎ poţi afla singur(ǎ) despre ce este vorba.
Tu ţii volanul, eu doar stau ȋn dreapta. Tu eşti ȋn barcǎ, eu doar te ȋndrum de pe mal.”
            Apoi ȋţi spun cǎ ȋnafarǎ de motivul iniţial pentru care ai venit la mine, oricare ar fi fost acela, putem lucra ȋmpreunǎ la o serie ȋntreagǎ de subiecte legate de motivul iniţial atȃt timp cȃt colaborǎm, ȋn funcţie de interesele şi nevoile tale şi ȋn funcţie de timp. De exemplu, poţi face unul din urmǎtoarele lucruri:
extragi ȋnvǎţǎminte dintr-un proces de feedback la 360º şi dintr-un feedback de evaluare a performanţelor , şi de aici ȋţi faci propriul tǎu plan de dezvoltare personalǎ;
ȋţi proiectezi un plan de carierǎ;
te gȃndeşti care este moştenirea pe care vrei sǎ o laşi ȋn muncǎ şi ȋn viaţǎ şi concepi un plan care sǎ transformi ideea ȋn realitate;
ȋţi treci ȋn revistǎ viaţa şi descoperi tipare, convingeri, paradigme, capcane, valori, factori stimulatori şi visuri – toate astea pot sta la baza planului tǎu de dezvoltare personalǎ;
hotǎrǎşti ce fel de echilibru vrei sǎ ai ȋntre muncǎ şi viaţa ta personalǎ;
lucrezi la rezolvarea problemelor care apar periodic sau sporadic;
            Majoritatea problemelor/situaţiilor se ȋmpart de regulǎ ȋn doua categorii: cele legate de relaţiile interpersonale şi cele legate de organizaţie. Aceste probleme influenţeazǎ direct munca ta , iar asta ȋnseamnǎ cǎ ȋn mod indirect intervenţia mea, ca şi coach, influenţeazǎ organizaţia ȋn care lucrezi. Nu sunt expert ȋn domeniul ȋn care lucrezi, ȋn produsul sau serviciile tale, şi deci nu aştepta de la mine sǎ te instruiesc pe teme specifice din domeniul respectiv. Și chiar dacǎ aş fi expert aş rezista ispitei de a-ţi spune ce sǎ faci. Te ajut sǎ gǎseşti opţiuni, dar las decizia finalǎ la latitudinea ta (ȋn anumite situaţii ȋţi pot oferi chiar eu cȃteva opţiuni, dar doar dupǎ ce gǎseşti tu cel puţin 3 opţiuni).  

A ȋndruma = a arǎta cuiva drumul; a cǎlǎuzi pe cineva ȋn viaţǎ, ȋn activitatea sa, ȋn domeniul sǎu.


Niciun comentariu: